Friday, December 31, 2010

Sambutan Tahun Baru 2011?

Assalamualaikum, hari ini hari terakhir 2010 tahun Masihi. Ya tahun Masihi, tahun yang semua penduduk dunia nak raikan, yang beragama islam pun turut sama berpesta, bersuka ria nak sambut Ambang Tahun Baru. Kenapa jadi macam  ni kan? Mudah sungguh paradigma dan minda kita umat islam dijajah. Bila nak sambut tahun masihi, masing-masing mula menanam azam itu ini begitu begini. Tapi kalau tahun Baru Hijrah, ingat pun tidak. Tak percaya? cuba pergi tanya pada umat islam ala-ala moden kat luar, ada yang ingat atau tidak, jika masih ingat Alhamdulillah, tp kalu masih ramai yang tidak ingat, apatah lagi nak baca doa awal dan akhir tahun. 
Cuba kita perhatikan dan lihat keadaan sekeliling kita hari ni,rata-ratanya teruja nak sambut ambang tahun baru, pusat membeli-belah, syarikat2 gergasi dan juga kerajaan sesetengah negeri siap buat sambutan ambang tahun baru, pastinya akan ada percikan bunga api, konsert hingga tengah malam. Yang muda mudi pula mengambil kesempatan....minum arak? sudah pasti...berpelukan? sudah tentu. Betapa banyaknya gejala maksiat akan terjadi pada malam ini. Bergesel-geselan, bersentuh-sentuhan, malah berkucupan di khalayak bukan lagi asing, malah jadi tontonan dan kemegahan untuk ditayangkan. Nauzubillah.

Terasa begitu kelainan rasanya, bila Tahun Hijrah tidak di imarahkan dan diraikan dengan penuh syukur dan penyesalan. Kenapa nak menyesal? Ye sepatutnya kita hartus muhasabah diri, menilai semula kewujudan diri selama setahun yang kita telah lalui, banyakkah amalan atau dosa yang kita lakukan? Andai tahun itu banyaknya dosa kita telah lakukan, maka seharusnya kita patut menyesal, bertaubat kepada Allah kerana  masih beri kita peluang untuk hidup pada tahun ini, kita sepatutnya berazam untuk pertingkatkan amalan dan ibadat.

Seperti sabda Rasulullah s.a.w yang membawa maksud:
"Antara keindahan Islam seseorang adalah dia meninggalkan apa yang tidak berguna baginya." (Hadith riwayat Ibni Majad dan at-Tarmizi)
 
Dunia kian nazak...mungkin kita tidak tahu bila tibanya hari Kiamat, kerana itu Rahsia Allah. Tapi  sebagai umat manusia yang dihidupkan pada penghujung zaman ini, kita seharusnya mempertingkatkan lagi iman, amal dan taqwa. Meraikan jangan sampai menyesatkan dan memesongkan akidah kita, cukup yang sekadarnya sahaja, dalam islam mengajar kita erti kesederhanaan. 

~Sekadar perkongsian~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Saat Kasih Bersemi

Daisypath Anniversary tickers

The Best Place To Purchase Gift!!