Salam,
Haiihhh lately ni byk sgt rungutan yg aku dgr ttg boss2 ni, mcm2 perkara n cerita + pengalaman sendiri. Ada tuh hal kwn2 yg ngadu kat aku, ada plak tu cerita dr mulut ke mulut n ada yg aku sendiri hadapi.
Aku cerita kat n3 ni bukanlah nak buka aib orang tp sekadar perkongsian - yg buruk tu jdkan teladan n yg baik kita buat ikutan.
Aku rasa ramai jer yg tulis mcm2 ttg bos @ staff bwhn mereka ni, asal ada yg x kena jer mesti siap nama naiklah kat FB @ belog ni. Jd utl x mengaibkan sesapa aku x akan tulis pun nama sesapa.
Kat bwh ni aku akan tulis beberapa situasi mengenai n3 ni k lets read it!
Kes 1 - X tau la nak istilahkan bos kategori apa (aku kurang arif lak tang nak bubuh ranking ni, maaflah yer) Ada ker patut esok ada big event si bos ni bleh ajak konco2 nyer g karok, pdhal keje x sattle lg, tinggallah org bwhnnya sorang diri wat keje sampai nak pg.
Kes 2 - Bos yg x reti buat keje. Ni mcm punya perangai kalu, anak buah @ org bwhan akan merana. Mana taknya tau bg arahan then x reti nak semak, staff buat ntah mcm mana then dia tau submit jer. Kalu staff tu bagus wat keje tu yg dpt nama dialah, tp kalu silap then masak lah staff tu kena marah. Tp situasi yg mcm ni slalunyer yg teruk kena staff yg tau buat keje n keje tu bagus punya, bos hanya akan dpt nama jer.
Kes 3 - Bos yg suka dgr ckp org (haaa ni byk naya n teraniaya punya). Kes yg mcm ni mmg slalu berlaku n impaknya adalah terlalu besar n bahaya ( kes2 mcm ni amat bagus bg si kaki kipas, ampu, bodek etc). Bos yg suka dgr ckp org, dia akan mudah terpengaruh dgn brita yg disampaikan ( kalu ceta tu x betul n si tukang sampai mmg punya niat jahat alamat mmg menayakan org tu..) n jika dia ni jenis cepat melenting dia akan buat decision time tu juga n slalunya decision tu mesti -ve punyalah. Tp kalu jenis dgr ckp org then dia pertimbangkan smula apa yg didengar tak apa juga, mungkin x akan meninggalkan kesan sgt, atau bos tu akan panggil org yg yg dimaksudkan n tanya depan2 (face to face) kan lebih bagus.
Kesimpulan dr kes2 di atas (tu adalah sebahagian kes yg berlaku byk lg kes2 tp x sempat lg nak olah) untuk menjadi bos yg baik kena tau konsep dan tugas n peranan, kat kedai buku tuh byk jer buku2 ttg leadership yg bleh dibaca n amalkan (bukan takat bc tp x tau nak amalkan, tak guna juga).
"Seorang pemimpin yg bagus ialah yg membuat keputusan dan bertindak mengikut akal fikiran, bukan ikut perasaan kerana perasaan boleh menghancurkan kehidupan seseorang itu" - asfieda :)
- Posted using BlogPress from my iPad
Haiihhh lately ni byk sgt rungutan yg aku dgr ttg boss2 ni, mcm2 perkara n cerita + pengalaman sendiri. Ada tuh hal kwn2 yg ngadu kat aku, ada plak tu cerita dr mulut ke mulut n ada yg aku sendiri hadapi.
Aku cerita kat n3 ni bukanlah nak buka aib orang tp sekadar perkongsian - yg buruk tu jdkan teladan n yg baik kita buat ikutan.
Aku rasa ramai jer yg tulis mcm2 ttg bos @ staff bwhn mereka ni, asal ada yg x kena jer mesti siap nama naiklah kat FB @ belog ni. Jd utl x mengaibkan sesapa aku x akan tulis pun nama sesapa.
Kat bwh ni aku akan tulis beberapa situasi mengenai n3 ni k lets read it!
Kes 1 - X tau la nak istilahkan bos kategori apa (aku kurang arif lak tang nak bubuh ranking ni, maaflah yer) Ada ker patut esok ada big event si bos ni bleh ajak konco2 nyer g karok, pdhal keje x sattle lg, tinggallah org bwhnnya sorang diri wat keje sampai nak pg.
Kes 2 - Bos yg x reti buat keje. Ni mcm punya perangai kalu, anak buah @ org bwhan akan merana. Mana taknya tau bg arahan then x reti nak semak, staff buat ntah mcm mana then dia tau submit jer. Kalu staff tu bagus wat keje tu yg dpt nama dialah, tp kalu silap then masak lah staff tu kena marah. Tp situasi yg mcm ni slalunyer yg teruk kena staff yg tau buat keje n keje tu bagus punya, bos hanya akan dpt nama jer.
Kes 3 - Bos yg suka dgr ckp org (haaa ni byk naya n teraniaya punya). Kes yg mcm ni mmg slalu berlaku n impaknya adalah terlalu besar n bahaya ( kes2 mcm ni amat bagus bg si kaki kipas, ampu, bodek etc). Bos yg suka dgr ckp org, dia akan mudah terpengaruh dgn brita yg disampaikan ( kalu ceta tu x betul n si tukang sampai mmg punya niat jahat alamat mmg menayakan org tu..) n jika dia ni jenis cepat melenting dia akan buat decision time tu juga n slalunya decision tu mesti -ve punyalah. Tp kalu jenis dgr ckp org then dia pertimbangkan smula apa yg didengar tak apa juga, mungkin x akan meninggalkan kesan sgt, atau bos tu akan panggil org yg yg dimaksudkan n tanya depan2 (face to face) kan lebih bagus.
Kesimpulan dr kes2 di atas (tu adalah sebahagian kes yg berlaku byk lg kes2 tp x sempat lg nak olah) untuk menjadi bos yg baik kena tau konsep dan tugas n peranan, kat kedai buku tuh byk jer buku2 ttg leadership yg bleh dibaca n amalkan (bukan takat bc tp x tau nak amalkan, tak guna juga).
"Seorang pemimpin yg bagus ialah yg membuat keputusan dan bertindak mengikut akal fikiran, bukan ikut perasaan kerana perasaan boleh menghancurkan kehidupan seseorang itu" - asfieda :)
- Posted using BlogPress from my iPad
Comments