Salam,
Jumaat lepas bawa suami pergi ke TM Point Cyberjaya nak buat pemotongan UNIFI kami yang didaftar atas nama suami. Kronologi Cerita:
1. Suami kena admit kat hospital bulan 5 dan membawa kepada keuzuran pergerakan lepas pada itu.
2. Dalam bulan 7 - ada buat panggilan pada Cust. Service nak tanya pasal servis Unifi macam mana nak buat pemotongan - dimaklumkan kena datang ke kaunter jika nak buat pemotongan. Bagi tahu tak boleh datang kerana tidak sihat dan sukar bergerak. Akaun dah kena suspend masa ni - cek baki yang ada masa tu RM 1000 lebih bayaran bil kami.
3. 13 Disember 2013 - dengan kekuatan yang suami ada (berkerusi roda), bawalah dia pergi TM POINT Cyberjaya nak buat pemotongan - cek baki kena bayar RM2,100 ++. kena pulangkan modem utk tidak dikenakan bayaran RM500 (jika tak pulangkan).
Yang menghangitkan dan menaikkan amarah pada hari tersebut:
1. Bila akaun yang dah kena suspend tapi masih dikenakan caj yang membawa jumlah kepada RM2,100 ++
2. Tiada tolak ansur untuk cara bayaran
3. Tiada kemudahan untuk pemotongan - kena juga PERGI KE KAUNTER KALU NAK POTONG! Masa nak suruh pasang, boleh je buat online dan pakai AGEN!
4. Menindas dan menipu pelanggan! - kenapa customer service kata kena suspend tapi sebenarnya tetap caj pelanggan? bila google tengok pada komplain orang lain, ada yang kata cust. service TM kata x ada istilah suspend...yang ada termination. Kalu betul tak suspend, nape line UNIFI kami tak boleh guna pun ketika itu? sebab kami tak jelaskan bayaran? kalu dah tak jelaskan bayaran, perkhidmatan kami dihentikan tetapi caj bulanan masih dikenakan untuk apa? Dapat duit percuma ke? Adakah begitu caranya pihak TM dapatkan duit untuk bayar bonus pada para pekerja?
Tadi pukul 3.45petang nak dapatkan penjelasan dari CS UNifi, dalam 7minit perbualan dengan Customer Service Unifi (unifi lain no, TM lain no ye. Ni no Customer Service Unifi - 1300 881 222) bercakap dengan CS bernama Hanum.
Ok i get it clear about the 'suspend account' that Unifi/TM apply - kalau 3 bulan tak bayar bil, akaun kena gantung. Masuk bulan ke 4, kalu tak bayar juga - perkhidmatan Unifi akan tetap digantung tetapi bil akan berjalan @ dicaj!.
Wah2 senang kan syarikat2 telco / service provider cam ni buat duit ek, patutla staf memasing boleh dapat bonus 2-3 bulan.
CS tu kata, memang amalan macam tu, serupa juga dengan ASTRO.
Hurmm...berbalik pada peristiwa hari jumaat tu - memang sangat menyakitkan hati nurani di petang2 jumaat la kan.
Tapi yang membuat terfikir - masa nak daftar/pasang guna agent pun tak apa, tapi nak buat pemotongan amat sukar dan menyusahkan.
Dan yang pastinya amat2 mendukacitakan bila mereka menganiaya pelanggan dan istilah pemotongan perkhidmatan tetapi masih makan duit pelanggan dengan mengenakan bil walau pelanggan tak dapat menggunakan perkhidmatan tersebut. Agak2 apa hukumnya ek?
Jumaat lepas bawa suami pergi ke TM Point Cyberjaya nak buat pemotongan UNIFI kami yang didaftar atas nama suami. Kronologi Cerita:
1. Suami kena admit kat hospital bulan 5 dan membawa kepada keuzuran pergerakan lepas pada itu.
2. Dalam bulan 7 - ada buat panggilan pada Cust. Service nak tanya pasal servis Unifi macam mana nak buat pemotongan - dimaklumkan kena datang ke kaunter jika nak buat pemotongan. Bagi tahu tak boleh datang kerana tidak sihat dan sukar bergerak. Akaun dah kena suspend masa ni - cek baki yang ada masa tu RM 1000 lebih bayaran bil kami.
3. 13 Disember 2013 - dengan kekuatan yang suami ada (berkerusi roda), bawalah dia pergi TM POINT Cyberjaya nak buat pemotongan - cek baki kena bayar RM2,100 ++. kena pulangkan modem utk tidak dikenakan bayaran RM500 (jika tak pulangkan).
Yang menghangitkan dan menaikkan amarah pada hari tersebut:
1. Bila akaun yang dah kena suspend tapi masih dikenakan caj yang membawa jumlah kepada RM2,100 ++
2. Tiada tolak ansur untuk cara bayaran
3. Tiada kemudahan untuk pemotongan - kena juga PERGI KE KAUNTER KALU NAK POTONG! Masa nak suruh pasang, boleh je buat online dan pakai AGEN!
4. Menindas dan menipu pelanggan! - kenapa customer service kata kena suspend tapi sebenarnya tetap caj pelanggan? bila google tengok pada komplain orang lain, ada yang kata cust. service TM kata x ada istilah suspend...yang ada termination. Kalu betul tak suspend, nape line UNIFI kami tak boleh guna pun ketika itu? sebab kami tak jelaskan bayaran? kalu dah tak jelaskan bayaran, perkhidmatan kami dihentikan tetapi caj bulanan masih dikenakan untuk apa? Dapat duit percuma ke? Adakah begitu caranya pihak TM dapatkan duit untuk bayar bonus pada para pekerja?
Tadi pukul 3.45petang nak dapatkan penjelasan dari CS UNifi, dalam 7minit perbualan dengan Customer Service Unifi (unifi lain no, TM lain no ye. Ni no Customer Service Unifi - 1300 881 222) bercakap dengan CS bernama Hanum.
Ok i get it clear about the 'suspend account' that Unifi/TM apply - kalau 3 bulan tak bayar bil, akaun kena gantung. Masuk bulan ke 4, kalu tak bayar juga - perkhidmatan Unifi akan tetap digantung tetapi bil akan berjalan @ dicaj!.
Wah2 senang kan syarikat2 telco / service provider cam ni buat duit ek, patutla staf memasing boleh dapat bonus 2-3 bulan.
CS tu kata, memang amalan macam tu, serupa juga dengan ASTRO.
Hurmm...berbalik pada peristiwa hari jumaat tu - memang sangat menyakitkan hati nurani di petang2 jumaat la kan.
Tapi yang membuat terfikir - masa nak daftar/pasang guna agent pun tak apa, tapi nak buat pemotongan amat sukar dan menyusahkan.
Dan yang pastinya amat2 mendukacitakan bila mereka menganiaya pelanggan dan istilah pemotongan perkhidmatan tetapi masih makan duit pelanggan dengan mengenakan bil walau pelanggan tak dapat menggunakan perkhidmatan tersebut. Agak2 apa hukumnya ek?
Comments
saya call customer service bernama Raj, dia kata kalau nak potong kena pergi ke TM,
saya call lagi kali ke dua sebab raj tu mcm tak meyakinkan, cakap dengan Nurul, kali nie dia sahkan kena pergi TM. Saya tanya kalau nak potong kena bawa apa sebab saya bukan owner, tapi ianya daftar bawah nama isteri walaupin saya yang bayar. Dia cakap bawa surat dan IC fotostat. dan saya akan dicaj RM 500 kerana breach of contract. Saya tanya barang modem semua nie tak perlu pulang ke? Dia cakap tak perlu kerana kontrak saya telah setahun lebih. Cuma kena caj RM 500 je sebab bawah 24 bulan.
Dan hari nie beli ke TM, depa mintak barang plak, dan minta isi borang.... mcm sial kan? sekarang tak tahu siapa yang betul siapa yang menipu... sebab kat sebelah TM poin petaling jaya sek 52 tu ada kedai secondhand, bersepah telefon unifi jual 2nd hand kat situ..
dah macam kadd kredit pulak, tak pakai tp interest jalan... semua untuk keperntingan sendiri..