Assalamualaikum,
Rindu nak menaip!! Semalam dah miss satu hari menaip, ni curi masa rehat sekejap menaip. What a stress day begin today. Huhuhuhuuu...
Ai ni dari kecil berangan nak jadi pegawai psikologi/kaunseling penah bercita-cita sebab macam best kot jadi pendengar masalah orang dan kemudian kaunselingkan mereka dengan perkara-perkara baik saja. Hahahaha kelakar kan? Tapi perancangan Allah hebat dan lagi baik rasanya, sebab Ai ni bukan ditakdirkan untuk jadi sebegitu rupa, sendiri pun banyak masalah oii ada hati nak kaunselingkan orang hahahaha.
Tapi disebabkan tugas dan tanggungjawab, jadi peranan dalam kerja sekarang ni ada la sikit sebanyak sebaagai pegawai kaunseling tak bertauliah, ye lah mana nak handle staff-staff bermasalah jadi kenalah tau latarbelakang di dulu baru boleh buat tindakan. :)
Nak jadi cerita hari ni, waktu masuk kerja tadi pagi dah panggil sorang staff ni yang boleh dikira ada masalah attitude. Tapi dia ni kalau kena dengan cara dan layanan dia ok je, jadi awal-awal perbualan tu kira ok. Sekali Ai terpetik suis 'trigger' dia, mulalah dia dah tak betah duduk dan beraksi. Suara dia pun mula la turun naik. Ai pun macam orang main layang-layang tarik lepas tarik lepas dengan perlakuan dia, bila time suara dia meninggi, Ai slow kan tone suara suruh dia tenang dan jangan marah.
Sampai satu part sendiri tak boleh kontrol naik la 2 oktaf suara gitu, dia apa lagi tengking Ai balik sampai hentak meja marah balik, nasibla dalam bilik tu ada 3 orang lain yang jadi saksi dan boleh back up jika ada apa-apa berlaku. Nak kataa terkejut tu tak juga, sebab sebelum tu dia memang dah tinggi-tinggi suara tapi tak sangka dia nak hentak meja. Eh nasib tak pecah cermin meja tu, kang tak pasal-pasal tangan ko berdarah dik oi.
Lepas sipolan tu marah-marah dia pun keluar dari bilik Ai. Adui la masalah tak selesai masalah lain pula yang timbul. Hahahaha
Moralnya - bukan senang nak jadi kaunselor ni kan:
Pertama kena ada keberanian yang tinggi - karang kalau client tu menimbulkan masalah atau perbuatan di luar batasan jenuh juga.
Kedua - kena ada kesabaran yang tinggi dalam aspek mendengar, menghadam cerita atau maasalah. Ketiga - skill atau kemahiran menganalisa masalah client, gerak geri dan komunikasi.
Keempat - Empati.
Tu kot yang Ai boleh ulas secara sendiri ni kalau nak berjinak-jinak jadi kaunselor.
Selamat berehat :)
Rindu nak menaip!! Semalam dah miss satu hari menaip, ni curi masa rehat sekejap menaip. What a stress day begin today. Huhuhuhuuu...
Ai ni dari kecil berangan nak jadi pegawai psikologi/kaunseling penah bercita-cita sebab macam best kot jadi pendengar masalah orang dan kemudian kaunselingkan mereka dengan perkara-perkara baik saja. Hahahaha kelakar kan? Tapi perancangan Allah hebat dan lagi baik rasanya, sebab Ai ni bukan ditakdirkan untuk jadi sebegitu rupa, sendiri pun banyak masalah oii ada hati nak kaunselingkan orang hahahaha.
Tapi disebabkan tugas dan tanggungjawab, jadi peranan dalam kerja sekarang ni ada la sikit sebanyak sebaagai pegawai kaunseling tak bertauliah, ye lah mana nak handle staff-staff bermasalah jadi kenalah tau latarbelakang di dulu baru boleh buat tindakan. :)
Nak jadi cerita hari ni, waktu masuk kerja tadi pagi dah panggil sorang staff ni yang boleh dikira ada masalah attitude. Tapi dia ni kalau kena dengan cara dan layanan dia ok je, jadi awal-awal perbualan tu kira ok. Sekali Ai terpetik suis 'trigger' dia, mulalah dia dah tak betah duduk dan beraksi. Suara dia pun mula la turun naik. Ai pun macam orang main layang-layang tarik lepas tarik lepas dengan perlakuan dia, bila time suara dia meninggi, Ai slow kan tone suara suruh dia tenang dan jangan marah.
Sampai satu part sendiri tak boleh kontrol naik la 2 oktaf suara gitu, dia apa lagi tengking Ai balik sampai hentak meja marah balik, nasibla dalam bilik tu ada 3 orang lain yang jadi saksi dan boleh back up jika ada apa-apa berlaku. Nak kataa terkejut tu tak juga, sebab sebelum tu dia memang dah tinggi-tinggi suara tapi tak sangka dia nak hentak meja. Eh nasib tak pecah cermin meja tu, kang tak pasal-pasal tangan ko berdarah dik oi.
Lepas sipolan tu marah-marah dia pun keluar dari bilik Ai. Adui la masalah tak selesai masalah lain pula yang timbul. Hahahaha
Moralnya - bukan senang nak jadi kaunselor ni kan:
Pertama kena ada keberanian yang tinggi - karang kalau client tu menimbulkan masalah atau perbuatan di luar batasan jenuh juga.
Kedua - kena ada kesabaran yang tinggi dalam aspek mendengar, menghadam cerita atau maasalah. Ketiga - skill atau kemahiran menganalisa masalah client, gerak geri dan komunikasi.
Keempat - Empati.
Tu kot yang Ai boleh ulas secara sendiri ni kalau nak berjinak-jinak jadi kaunselor.
Selamat berehat :)
Comments